mert a ruha nem csak divat...

Mindent kibíró ruhák

Slipway

2015. március 03. - Gyökösi Attila

Már megszokhattuk, hogy a Blaklader éves katalógusaiban általában meglehetősen extrém (munka-) környezetben mutatják be az aktuális munka- és védőruházati választékot. Ez egyfelől nyilván marketingfogás is, másfelől viszont a svéd gyártó számára ezek a körülmények valószínűleg jóval kevésbé különlegesek, mint amilyennek mi látjuk azokat innen Közép-Európából.

Az új, 2015-évi katalógus képei is hasonlóan érdekesek lesznek. Ezekhez azonban most a Blaklader egy-egy magyarázó szöveget is fűzött, amelyek némelyike - úgy gondoljuk - tényleg érdekes lehet a magyar olvasók számára, ezért néhányat, némileg kibővítve, közzéteszünk itt a blogon.

1200x482_rain1_2015_original.jpg

Elsőként a hajótesteket bemutató képek kapcsán írottakat választottuk témául.

A katalógus képei a Reykjavik-i régi kikötő Stálsmiðjan cég által üzemeltetett 'slipway' rámpáján készültek. Ezek a rámpák a hajók szárazra vontatásában segítenek. (A hajók szárazföldön történő javításához két megoldást használnak, az egyik a szárazdokk, ami egy zsilippel elzárható medence, amiből – miután beúszott a hajó – kiszivattyúzzák a vizet. A másik az itt szereplő 'slipway' rámpa, amire a kerekeken gördülő sólyák segítségével kivontatják a hajótestet.)

5330328c38168.png

Tengerrel nem rendelkező nemzetként ritkán gondolunk bele abba, hogy vajon a sós tengervíz milyen hatást gyakorol a benne úszó hajókra. Azt persze tudjuk saját tapasztalatunkból, hogy akár csak egy téli szezon sós latyakja mit képes tenni az autónk karosszériájával. Egy hajónál még a modern felületkezelési technikák mellett is hatványozott veszélyt jelent az állandó sós víz, ráadásul a hajótesten számtalan élő organizmus is megtelepszik idővel.

A kereskedelmi hajókat a vonatkozó előírások szerint 2-3 évente tehát szárazra vontatják és megtisztítják. Ez az eljárás persze borzasztó drága, de nem lehet megspórolni. A munka több lépcsőből áll:

Az első a hajótest megtisztítása, ezt 3000 bar (!) nyomású gőzborotvákkal teszik. Ez a nyomás nem csak a felületre rakódott moszatokat és sót takarítja le, de a már nem tökéletes tapadású festéket is. Ezután a teljes borításon ellenőrzik a lemezek vastagságát. Ha szükséges, a borítás már túlságosan elvékonyodott lemezeit kicserélik. Ezután kerül sor a teljes test újbóli korrózióvédelmére és festésére. Természetesen ilyenkor végzik el a kormánylapát/kormánymű, és a hajtócsavarok karbantartását is, hiszen ezek normál esetben jóval a víz színe alatt találhatóak.

framtak.jpg

A fenti műveletek egy nagyobb kereskedelmi hajónál - ha javításra is szükség van - akár két hónapot is igénybe vehetnek, és a költségei is elérhetik a hét számjegyű összeget, euróban.

A hajótestek a tengeren úszva, vagy a kikötőben horgonyozva messze nem tükrözik valós méretüket. Különösen igaz ez a teherhajók esetén, amelyek rakománnyal megrakva igen mélyre merülnek. Amikor kivontatják a testeket egy ilyen sólyaállásra, az ember egészen átértékelheti magában a méretarányokat, hiszen néha hasonló érzés feltekinteni a fölöttünk tornyosuló acélhegyre, mintha egy felhőkarcolóra tekintenénk fel. Viszont azokkal szemben ezek a hegyek képesek a mozgásra, képesek eljutni egyik földrészről a másikra... A Reykjavik-i slipway 65 és 85 méter hosszú rámpákból áll, a hosszabbik akár 2400 tonnás hajót is képes befogadni. A rámpák már majd 100 éve szolgálják a tengerek vándorait.

slipway2_1.jpg

Érthető, hogy egy ilyen múltra visszatekintő műszaki alkotás nem maradhat ki a Blaklader referenciáit bemutató fotók közül, különösen, hogy a kikötő és a hajójavító üzemeltetői a Blaklader ruházatot használják már hosszú évek óta.

Az idei katalógus képei javarészt Izlandon készültek, de akadnak New York-i és természetesen svéd témák is. Itt a blogon egy New York nevezetességeihez kapcsolódó, a világon máshol nem igen előforduló munkakör bemutatása lesz a következő posztunk témája. 

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkibir.blog.hu/api/trackback/id/tr587236643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eq2 2015.03.04. 18:58:29

A 3000 barhoz nem kell a tengerparthoz elmenni csak modern common-rail (pl cleandiesel) motorral rendelkezo auto magasnyomasu pumpajaig elmenni. 2500 barral fecskendeznek... es ott allnak a sarkon...

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2015.03.04. 19:06:23

@eq2: Ez igaz, de ez nem azt jelzi, hogy 3000 (vagy 2500) bar kevés volna, hanem hogy az autóipar milyen eszméletlen fejlődésen ment keresztül az utolsó néhány évben. Emlékszem anno az iskolában a hagyományos befecskendező fúvókák már kopott, nem működőképes példányai is képesek voltak olyan 'vákumot' létrehozni, amelyek segítségével a tenyerünkre vagy az ujjunkra tapasztva fel lehetett emelni azokat az asztalról... Arról nem beszélve, hogy már azok a fúvókák is olyan nyomással működtek, amelyik a védtelen emberi bőrön képes volt átsajtolni a diesel üzemanyag részecskéit, roppant kellemetlen és igen lassan múló viszketést okozva...

Make Valamit · http://make.blog.hu 2015.03.04. 19:30:28

Cink anódokról nem volt szó az eredetiben? Az ugyanis a tisztogatásnál meg a festegetésnél is sokkal többet ér.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2015.03.04. 19:36:02

@Make Valamit: Nem. De nekem is eszembe jutott, a porthole.hu oldalon van a témában néhány cikk, azt vettem ki belőlük, hogy igazán nagy méreteknél ez nemigen működik, túl sok anyag (anód) és túl sok áram kéne hozzá.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2015.03.04. 19:45:32

@Thoreau: Az MS Freedom of the seas is anódokat használ. Úgy tűnik még mindig olcsóbb mint háromévente újra húzni a vasat :-)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2015.03.04. 20:03:32

@Make Valamit: Akkor ezek ott biztos nem értenek hozzá, szerintem írj nekik egy levélt. :)

neutor 2015.03.04. 20:13:01

A slipway-re van egy tökéletes magyar szó: sója. A 2500-3000 báros víznyomást ( nem gőzborotva! ) ott használják ahol a homokfúvás tiltott - jellemzően Észak-Európában. Nagyobb kereskedelmi hajóknál sem vehet igénybe egy hétnél többet, ellenkező esetben a tulaj lemészárolja a hajójavító vezetőjét. A cink, vagy aluminium anódok CSAK a festéssel együtt érnek valamit. A cink/aluminium anódokhoz semmiféle áram nem kell. A festékek egyébként tartalmaznak algásodást/kagylólerakódást gátló adalékokat. Az első lemezvastagság mérést a hajó 10 éves korában kell elvégezni először, de nem a teljes felületen hanem, mindössze, 1 kijelölt felületen.

akuvaiti 2015.03.04. 20:42:57

A galvananodokhoz valoban nem kell aram, viszont a felulet vedelmehez igen. Ez a puszta acelfelulet mennyisegetol (es az alkalmazott szabvanyoktol) fuggoen akar 100 mA/nm is lehet. Ha azert kiszamolgatjuk, hogy mekkora is a hajo vedendo felulete akkor azert osszejon par Amper. Komolyabb meretu hajoknal (pl. tanker) egyebkent a katodallomassal es anodokkal vedett rendszer sem ritka.

halaloszto 2015.03.04. 21:06:56

Van egy olyasmi mondas, hogy a vilagon ketfele ember van. Aki a parton van es festeket gyart, es aki a hajon van es festeket ken.

Vajk

Pierr Kardán 2015.03.04. 21:11:14

2400 tonna?!?!

Az lófütty, a "híres nagy magyar tengerjáró hajók" is sokkal nagyobbak voltak ennél...

www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/csokonai/435

www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/radnoti/445

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2015.03.04. 21:17:34

@Pierr Kardán: Hiába, régen minden jobb volt. Meg nagyobb. Ott vannak például a dínók is... :)

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2015.03.04. 21:35:20

Azért ha ez hónapokat, de akár heteket venne igénybe, akkor ott nagyon komoly gáz lenne!
Most persze csak a "külsőmosás-festés" kombóról beszélek, mindenféle javítás és belső tisztítás-karbantartás nélkül. Ha ránézel a nickem melletti linkre, látni fogod, hogy nagyon pontosan tudom miről beszélek!

pernahajder Campbell 2015.03.04. 23:12:54

@Thoreau: Nem , te nem értesz hozzá. A világ összes hajóján van védőanód, még a belvízieken is. Egyébként ott vannak az összes képen.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2015.03.05. 07:15:20

@pernahajder Campbell: Nem is írtam hogy értek hozzá. Ez egy ruhaipari blog, ahol most épp hajók festéséről van szó. Az anódos védelem csak valahogy idepottyant mint téma, igazán nem volt szándékos... :D

Kan Csóka 2015.03.05. 11:00:20

Én tök segg vagyok, de mé nem karbonszála műanyagból csinálják a hajók alját kívül?
Mert az ugye bas*na a sós vízre ?!
süti beállítások módosítása