A nagy divatcégek ontják magukból a reklámfilmeket. Láthatjuk őket a tévében, a mozikban a filmek előtt. A legtöbbre persze már néhány nap múlva sem emlékszünk. Vannak azonban olyan darabok, amelyek akár évek múltán is beugranak, ha mondjuk meghalljuk a bennük szereplő betétdalt.
Ezeknek a reklámoknak a jó része általában nem is a konkrét termékről szól, hanem amolyan életmód, vagy inkább imidzs reklám. Azt próbálják sulykolni a leendő vásárlókba (vagyis belénk), hogy amennyiben az általuk ajánlott terméket válasszuk, milyenné válhat az életünk, mennyit nőhet az értékünk más emberek szemében, mennyire más lesz a megítélésünk a külvilág részéről. És hát valljuk be: kellemes idea azt gondolni, hogy mondjuk egy nadrág megvásárlásától jóképű és magabiztos szívtipróvá válhatunk.
Ennek a műfajnak szerintem koronázatlan királya a kategória teremtő Levis 501 nadrágot bemutató reklámok sora. Általában évente készültek ilyenek, de néha egy évben több is. Jellemzőjük volt a zene, vagyis egy-egy ikonikus, mindenki által ismert korszakos slágerre épültek, általában az arra jellemző kor- és eseményábrázolásokkal. Utólag, egymás után végignézve érdekes látni, hogy a gyártó épp melyik tulajdonságot, vagy milyen, a nadrágon történt változtatást, fejlesztést tartott abban az évben bemutatásra érdemesnek.
Nézzünk is végig párat:
1985:
1987:
1988:
1989:
1990:
1991 (jó év volt...):
Az divatok persze változnak, így sajnos a reklámok is. Volt azért a későbbiekben is néhány érdekes darab, ezeknél a klasszikus képi világ, a 'történetmesélés' még megvan, azonban a zene már jóval modernebb:
1994
1995 - ez ráadásul egy páros darab, az érem két oldaláról... :
Igazából azt hiszem ezzel a videóval zárom is a sorozatot. Igaz, azóta is készülnek folyamatosan reklámok, de ezek bizony már messze nem hozzák ugyanezt a színvonalat. Technikailag, filmes szempontból persze abszolút rendben vannak, de a témaválasztás, a képi világ és persze a zenék nyomába sem érnek a fenti klasszikusoknak.
Igaz, a reklámozott ruhadarabok sem a klasszikus nadrágok már, hanem az épp aktuális divatos modellek. Arról már írtunk itt a blogon többször, hogy manapság a klasszikus farmerek tulajdonságait biztosító nadrágokat nem a mega-divatcégekké vált ruházati vállalatok választékában kell keresni, hanem bizony a minőséget továbbra is mindenek fölé helyező munkaruházati cégeknél.
A már bemutatott svéd Blaklader gyártotta Cordura-Denim nadrágok például a hagyományos farmereknél sokszor nagyobb mechanikai igénybevételt képesek elviselni. Persze ezek a márkák kevésbé ismertek, az átlagos pláza látogató nem is hallott még róluk. Épp ezért arra sem alkalmasak, hogy mások szemében csodálatot keltsenek az ízlésünk, vagy épp a pénztárcánk vastagsága iránt.
Ezeket a nadrágokat csak azok a műértők ismerik, akik a ruházatokat még az eredeti, a test védelmét minél tovább ellátó használati tárgynak tekintik. Az hogy ezek ráadásul mutatósak és valóban látványosak is, már csak egy plusz hozadék számukra.
Talán jobb is, hogy ezeknek a ruhadaraboknak nem készültek ilyen látványos reklámok. Hiszen tudjuk, más a mozi, és más a valóság...